خبرگزاری آریا: خواب راحتی ندارین؟ پزشکان فکر می کنن باید دلیل نداشتن خواب راحت رو در سبک زندگی – مصرف بیشتر از اندازه کافئین، ورزش نکردن، کار شبونه و تماشای تلویزیون پس از رفتن به تختخواب – افراد جست و جو کرد.

اگه تغییر سبک زندگی تاثیر مثبتی بر بی خوابی تون نگذاشت، مصرف دارو پیشنهاد می شه. اما مصرف مکملا هم می تونن خواب راحتی براتون به ارمغان بیارن.

در ادامه می تونین پیشنهادای دو متخصص خواب – دکتر شارون پلنک، متخصص مدرسه پزشکی دانشگاه پیتسبورگ و دکتر آلون اویدان، پژوهشگر خواب مدرسه پزشکی UCLA – رو درباره مکملای خواب بخونین:


چهار مکمل واسه داشتن خواب طبیعی و راحت :

چای بابونه

– ملاتونین

– ریشه سنبل الطیب

– کاوا

دکتر پلنک مصرف چهار مکمل فوق – به خصوص ملاتونین و سنبل الطیب – رو پیشنهاد می کنه و میگه:" یافته های بررسیای محققان نشون داده مصرف این مکملا تاثیر مثبتی بر کیفیت خواب آدم می ذارن. بهتره در روزای اول مقدار کمی از مکملا رو استفاده کنین و کم کم بر اندازه مصرف اضافه کنین. واسه داشتن خواب راحت نباید از مکملا در دراز مدت استفاده کرد. باید سبک زندگی تون رو تغییر بدین تا خواب راحتی داشته باشین."

چای بابونه واسه خواب

تعداد خیلی از افراد در طول سده های گذشته واسه داشتن خوابی راحت چای بابونه می نوشیدن. یافته های بررسیای محققان نشون داده چای بابونه خواص آروم بخشی زیادی داره. یافته های پژوهشای محققان ژاپنی روی موشا نشون داده گیاه بابونه مثل یه دوز داروی بنزو دیازپین به موشا کمک می کنه تا به خواب برن.

اما محققان فکر می کنن واسه شناسایی خواص گیاه بابونه بررسیای بیشتری نیازه. کارشناسان اداره غذا و داروی آمریکا (FDA ) هم پس از بررسیای زیاد اعلام کردن نوشیدن چای بابونه مشکلات جانبی خاص و خطرناکی نداره.

دکتر پلنک میگه:" دو یا سه کیسه چای بابونه رو درون قوری بذارین و رویش آب جوش بریزین و در قوری رو ببندین تا روغن موجود در بابونه که خواص دارویی زیادی داره حفظ شه."

اگه حساسیت دارین و باردارین بهتره از نوشیدن این چای گیاهی دوری کنین.

ملاتونین واسه خواب

ملاتونین یه جور هورمون طبیعیه که به منظم شدن چرخه خواب و بیداری کمک می کنه. یافته های تحقیقات محققان نشون داده ملاتونین تاثیر زیادی بر بهتر شدن کیفیت خواب افراد میذاره.

دکتر پلنک میگه:" ملاتونین به سرعت ترشح می شه و تاثیر میذاره. اگه نیمه های شب از خواب بر خاستید و بی خواب شدید، می تونین مکمل ملاتونین رو استفاده کنین و به خواب برید."

دکتر اویدان هم اضافه می کنه:" مکملای ملاتونین هم می تونن تاثیر مثبتی بر درمان مشکل خواب بذارن."

اما محققان فکر می کنن باید در انتخاب زمان مصرف این مکمل دقت کرد. مثلا، در اول سفری که ساعتای خواب رو تغییر میده، باید مکمل ملاتونین رو قبل از خوابیدن مصرف و در فواصل وقتی مشخص تکرار کرد.



سنبل الطیب واسه خواب

ریشه گیاه سنبل الطیب از دو هزار سال پیش تا کنون به عنوان داروی ضد دلشوره و آروم بخش شناخته شده. بررسی یافته های 16 مطالعه نشون داده ریشه گیاه سنبل الطیب به داشتن خواب راحت کمک زیادی می کنه و کیفیت خواب رو بهتر کنه.

تاثیر ریشه گیاه سنبل الطیب در دراز مدت نمایان می شه، بهتره این مکمل رو هر شب واسه دوره ای کوتاه استفاده کنین. هیچوقت این مکمل رو همراه داروهای خواب آور و الکل مصرف نکنین. یادتون باشه که بیشترین حد زمان مصرف این مکمل شش هفته س.

کاوا واسه خواب

کاوا گیاهیه از خونواده فلفل که تاثیر زیادی بر کاهش اضطراب میذاره. بررسی یافته های شش مطالعه نشون داده اندازه کاهش اضطراب در میان مریضایی که گیاه کاوا رو مصرف کردن در مقایسه با کسائی که دارونما خورده ان بسیار زیاد بوده.

آکادمی پزشکان خونواده آمریکا اعلام کرده استفاده کوتاه مدت از مکمل کاوا واسه بیماران گرفتار به اضطراب ناچیز تا متوسط خوبه، اما اگه الکل می خورین یا داروی کاهش کلسترول خون مصرف می کنین باید از مصرف این مکمل دوری کنین. سازمان غذا و داروی آمریکا پیشنهاد کرده قبل از مصرف مکمل کاوا با دکتر مشورت کنین.

پیشنهادای به درد بخور واسه داشتن خوابی راحت :

قبل از مصرف مکملای خواب، واسه داشتن خواب راحت لازمه نکات زیر رو بخونین و اجرا کنین.

– از گوش گیر استفاده کنین، پنجره ها رو ببندین، پردهای کلفت و چشم بند به دیوار و چشما بزنین.

– از سه ساعت قبل از اون که به تختخواب برید غذا نخورین.

– از چهار تا شش ساعت قبل از اون که به تختخواب برید کافئین بخورین.

– دست کم پنج ساعت قبل از اون که به تختخواب برید پیاده روی کنین تا اندازه هورمونای اضطراب بدن تون کم بشه.

– پس از خوردن ناهار نخوابید.

– یه ساعت قبل از اون که به تختخواب برید گفت و گو کردن با افراد رو متوقف کنین تا مغزتون آروم شه.

– مطمئن شید اتاق خواب درجه گرما و تهویه مناسبی داره.

– تکنیکای تمدد اعصاب مانند مدیتیشن رو بیاموزید.

Written by 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *