این ۱۰ عادت اشتباه باعث چاقی می شن!

در حالی که رعایت راهکارهایی ساده می تونه از اضافه وزنتون جلوگیری کنه؛ راه حلایی ساده مانند چیزی که ما در این گزارش به اونا می پردازیم.

چاقی یعنی انباشته شدن بیشتر از نیاز چربی در بدن. چربیا وقتی در بدن ذخیره می شه که کالری دریافتی بدن شما بیشتر از کالری ای باشه که در بیست و چاری مصرف می کنین.

چربیا که در خطرناک ترین شکل در دور و بر شکم تجمع می کنن، دلیل اضافه وزن می شن و شکلای جور واجور مریضی ها مانند سکته ها، سرطانا و مریضیای قلبی ـ عروقی، مریضیای قندی، صدمه شدید غضروفا، سایش مفاصل، مریضیای شدید کبدی و سنگ کیسه صفرا رو به همراه میارن.

دلیل این که ما در این صفحه زیاد به مریضی چاقی می پردازیم، اینه که نه فقط امروزه این مریضی در میان بزرگسالان کشورمون فراوون شده، بلکه در بین کودکان هم در حال گسترشه. همین اصل باعث شده ایسنا در گزارشی ۱۰ روش عادی چاق شدن رو بررسی کنه. اینا همون روشی هستن که ما ناآگاهانه در تعطیلات نوروزی اونا رو بیشتر به کار می گیریم.

 

۱۰ عادت چاق کننده نوروزی

بیشتر چاقا در دوران کودکی هم چاق بودن. پس به چه دلیل تصور می کنین چاقی کودکان بی اشکاله و در آینده خود به خود رفع می شه؟ کودکان چاق معمولا بزرگسالانی چاق می شن و به خاطر همین باید از چاقی کودکان جلوگیری کرد. مثلا بعضی از والدین کودکانشون رو به میان وعده های غذایی ناسالمی که باعث چاقی می شن مانند چیپس و تنقلات جورواجور، شیرینیا و مخصوصا شکلات عادت میدن و این تغذیه نادرست در نوروز به بهونه زیادی شیرینی و شکلات بیشتر می شه. در حالی که بهتره میان وعده هایی سالم باارزش غذایی بالا مانند میوه ها، سبزیا، شیر و دیگه لبنیات کم چرب، نون، پنیر، تخم مرغ و گردو رو جانشین اون کنن.

 

قرار نیس به بهونه تعطیلات نوروز و موندن در خونه ناپرهیزی کنین و کنترلی بر مصرف غذاهای پرچرب، سرخ شده یا زیاد شیرین یا شور نداشته باشین.

 

لاغرها آروم غذا می خورن. هرچه سریع تر غذا بخورین، چاق تر میشین. پس عادت کنین لقمه ها رو به مدت طولانی تری در دهن نگه دارین و حسابی بجوید.

 

چاقا بشقابای بزرگی رو واسه خوردن انتخاب می کنن پس اگه می خواین لاغر بمونین یا وزنتون رو کم کنین باید بشقاب غذاتون رو هم کوچیک کنین.

 

برنامه های نوروزی تلویزیون جذابه؟ تعطیلات فرصتی واسه کتاب خواندنه؟ همه اینا رو قبول داریم اما لطفا کتاب و تلویزیون رو هنگام غذا خوردن کنار بذارین. چاقا وقتی تلویزیون تماشا می کنن یا کتاب می خونن، غذا هم می خورن در حالی که در روش درست غذا خوردن باید برآنچه می خورید تمرکز داشته باشین.

 

چاقا قابلمه غذا رو هم سر سفره می یارن، پس اگه می خواین لاغر بمونین همه غذای جفت و جور شده رو در سفره قرار ندین.

چاقا همراه غذا،خوردنیای خطرناکی مانند چیپس، سس مایونز، شیرینی و نوشابه مصرف می کنن، اگه دنبال مخلفات غذا هستین یا می خواین سفره تون رنگین تر شه از نوشیدنیایی مانند آب یا دوغ بهره بگیرین و به جای چیپس و… سبزیای تازه و سالادای بدون سس رو مهمون سفره تون کنین.

 

چاقا عاشق فست فودا هستن و مخصوصا در نوروز بهونه می گیرن که فرصت واسه پختن غذا کمه و به خاطر همین باید از کالباس، پیتزا، سیب زمینیای سرخ شده و شکلای جور واجور ساندویچا به عنوان غذا استفاده کنن، اما این بهونه واسه کسی که نمی خواد ترازوا حیرت زده اش کنن، کافی نیس.

چاقا همراهی با دوست و آشنا رو در غذا خوردن بهونه پرخوری شون می کنن، مثلا هر لقمه ای که دهن کودک شون می ذارن یکی هم دهن خودشون می ذارن یا واسه اینکه با مهمون هاشون همراه باشن، سر سفره می مانند و به خوردن حتی پس از سیری ادامه میدن، این نوع همراهیا رو کنار بذارین!

 

چاقا در نوروز بی حرکت می شن و این بی تحرکی باعث افزایش وزنشون می شه، اما اونا که مثل شما به تناسب اندامشون اهمیت میدن، هر روز نرمش می کنن یا دست کم ۳ روز در هفته، نیم ساعت رو به پیاده روی تند اختصاص میدن.

منبع :

Written by 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *