: کارشناسان تغذیه به مصرف زیاد سبزیجات پیشنهاد می کنن. با این حال، بعضی سبزیجات هستن که به دلیل تاثیراتشان، مثل زیاد شدن وزن، ایجاد نفخ یا التهاب بهتره با دقت بیشتری مصرف شن.

سبزیجات نشاسته ای

براساس مطالعه دانشگاه هاروارد، کسائی که میخوان وزن کم کنن می تونن این گروه از سبزیجات رو به کلی از رژیم غذایی خود حذف کنن. تحقیقات نشون داده، آدمایی که سبزیجات نشاسته ای بیشتری مصرف می کنن، اضافه وزن دارن درحالی که کسائی که مصرف این سبزیجات رو محدود کردن، کاهش وزن داشتن. سبزیجات نشاسته ای شامل سیب زمینی، ذرت، نخودفرنگی، کدوتنبل و سیب زمینی شیرین است. هرچند سیب زمینی شیرین پر از ویتامین و فیبره اما بهتره تعادل در مصرف اون رعایت شه.

: این ۴ نوع سبزی رو زیاد مصرف نکنین!

سبزیجات چلیپایی

سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی و کلم پیچ هرچند غنی از فیبر هستن و کالری کم و موادمغذی زیادی دارن، اما نفخ ایجاد می کنن. از اونجا که آدما آنزیمی ندارن که رافینوز (قند پیچیده موجود در سبزیجات چلیپایی) رو تجزیه کنه ، وقتی این سبزیجات به قسمتای پایین تر روده می رسه، به وسیله باکتریا تخمیر می شه و گازهای متان، دی اکسیدکربن و هیدروژن تولیدمی کنه که به نفخ منجرمی شه.

سبزیجات شبرو

این دسته از سبزیجات که بادمجان، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و سیب زمینی در اون قرار می گیرن، یه آلکالوئید شناخته شده به نام سولانین تولید می کنن که سمیه. بعضی کارشناسان فکر می کنن، این سبزیجات التهاب ایجادمی کنن و باید مصرف اونا رو محدودکرد. این التهاب، در بلندمدت به دردمفاصل، مشکلات گوارشی، مشکلات خواب، پیری زودرس و بیماریای طولانی منجرمی شه. با این حال، تحقیقات در این مورد کم و مصرف این سبزیجات بازم پرطرفداره.

۱۲ سبزی آلوده

هرساله، کارگروه محیط زیست در آمریکا فهرست ۱۲میوه و سبزیجاتی رو که بیشترین اندازه آفت کش ها در اونا باقی می مونه، منتشر می کنه. ۱۷۸ آفت کش جور واجور روی این گروه از سبزیجات شناسایی شده که بعد از شسته شدن هم از بین نمی رن. اسفناج ـ یکی از مفیدترین سبزیجاتی که می تونین استفاده کنین ـ دومین مورد (بعد از توت فرنگی) در فهرستِ ارائه شده. براساس اعلام کارگروه محیط زیست، این سبزی دوبرابر دیگه سبزیجات شامل آفت کشه.

.

منبع :

Written by 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *